tisdag 11 december 2012

Syföreningsmöte- stickad tomteluva

Härlig tisdag med syföreningsmöte. Jag har hållit på att sticka en tomteluva ett tag och nu är den klar. Jag hittade ett mönster i en tidning, men det var barnstorlekar och det passar inte mej. Dessutom hade jag inte tid att leta på garnet som man skulle ha. Istället köpte jag Järbo Lady Glitter på Ica och försökte leta på ett mönster på mössa med det garnet så att jag skulle få rätt maskantal. Det hittade jag inte, men Järbo Fuga är nästan lika tjockt och till det garnet fanns det mössmönster. Det fick bli 120 maskor. Först resår sen slätstickning.


Den är lite kort för jag chansade med minskningen. Jag utgick från ett mönster men det var till tjockare garn så jag minskade oftare än mönstret.
Som ni ser fick jag inte behålla mössan särskilt länge. När det började likna en mössa sa sonen att han ville ha den.

5 kommentarer:

  1. Förstår att sonen ville tinga den. Den är hur fin som helst.
    Min son brukar titta lite skeptiskt när jag påbörjar mina virkningar, men det slutar ofta med att han vill ta över det färdiga resultatet ;)

    SvaraRadera
  2. Snygg och full förståelse för sonen:

    SvaraRadera
  3. Tycker den blev snygg lite kortare

    SvaraRadera